Blog 12 x inspiratie voor jouw marketing content kalender - Headerimage

12 x Inspiratie voor jouw Marketing Content Kalender

Het is zomer! En dat betekent traditioneel getrouw voor veel bedrijven een iets rustigere periode. Een prima moment voor marketeers om eens uit de uitvoering te stappen en weer even terug te gaan naar de tekentafel. Met deze blogserie over marketing doe je deze zomer nieuwe marketinginspiratie op, ben je direct up-to-date van de laatste Social Media hacks en heb je een overzicht van handige tools die het leven van een marketeer een stuk makkelijker maken. Zo maak je in 4 weken gegarandeerd indruk met jouw Killer-Content!

[image_with_animation image_url=”4729″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Heb je in de rustige zomerperiode inspiratie nodig om je content kalender mee te vullen? Check dan deze lijst met inspiratie voor snelle en low budget content!

Winacties

Winacties zijn een leuke manier om iets weg te geven aan volgers op Social Media. Daarnaast is het ook een goede manier om je aantal volgers te verhogen. Verloot iets wat past bij je bedrijf, zo trek je ook kwalitatieve volgers in plaats van mensen die alleen maar afkomen op winacties die jouw kanaal vervolgens weer ontvolgen. Bij JOEP at Work maken volgers bijvoorbeeld kans op een shoot voor een professionele foto voor op hun CV of LinkedIn profiel. Dit sluit goed aan bij de Werving & Selectiediensten van JOEP at Work. Houd wel in de gaten dat je aan bepaalde regels moet voldoen om een winactie op Social Media te doen. Wees ook duidelijk over de regels die je stelt.

Instagram Quiz

Met de quiz-functie van Instagram maak je zonder al te veel moeite leuke Stories voor je bedrijfsprofiel. Je kunt hiermee all-out gaan! Laat volgers vragen beantwoorden over je producten, zoals bijvoorbeeld Hema dit doet met hun producten-quiz. Dit wordt natuurlijk lastiger als jouw bedrijf geen product(en) verkoopt, maar diensten levert. Hebben klanten veel contact met medewerkers? Laat volgers dan bijvoorbeeld raden wie welke medewerker is aan de hand van kinderfoto’s! Ook leuk als er juist geen face-to-face contact is: zien ze ook eens met wie ze mailen of telefonisch in gesprek zijn.

Q&A

Content is een uitgelezen manier om je volgers (beter) kennis laten te maken met je bedrijf. Via een Q&A laat je de vragen verzinnen door je volgers. Wie weet komen er vragen aan bod waar je zelf nooit over nagedacht hebt. Ook dit kan een inspiratie zijn voor jouw content kalender. Een goed voorbeeld is Centercom. Zij maakten een video over hoe de posters voor buitenreclame gemaakt worden van A tot Z. Dit leek voor het bedrijf zelf wellicht een logisch proces, maar (potentiële) klanten krijgen op deze manier een kijkje in de keuken over hoe hun media uiting tot stand komt. Een Q&A kan je in verschillende content vormen gieten, zoals een Live Story op Instagram, een video op Youtube of een blogserie.

Actualiteit

Misschien plaats je af en toe al een actualiteitspost in de vorm van een trendrapport of nieuwsbericht dat te maken heeft met de branche waarin het bedrijf opereert. Inhakers op actualiteiten als ‘De Dag Van…’ of nationale feestdagen is ook een veelgebruikte inspiratiebron voor content marketeers. Maar je kan ook proberen om met je eigen bericht het nieuws te halen. Ook redacties staan in de zomermaanden vaak te springen om onderwerpen om over te kunnen publiceren. Kijk of je bijvoorbeeld een evenement kan organiseren zoals een hardloopwedstrijd. Verbindt het evenement aan jouw bedrijf en tip nieuwsredacties hierover!

Freebies

Een andere manier om iets weg te geven naast winacties is een zogenoemde ‘Freebie’. Op deze manier geef je iets weg aan iedereen die geïnteresseerd is, in plaats van aan slechts één of een paar volgers. Voorbeelden van Freebie’s zijn bijvoorbeeld gratis online templates, een kortingscode of een E-book. Vaak zijn dit online te downloaden cadeautjes die automatisch in hun mailbox belanden. Het kost je namelijk heel veel tijd om honderden Freebies te moeten sturen naar volgers.

FunFact

FunFactFriday is met meer dan 100.000 berichten op instagram een veel gebruikte hashtag. Maak er een rubriek van en je hebt weer een lading content om je kalender mee te vullen! Op deze manier laat je volgers een kant zien van het bedrijf en/of hun medewerkers die ze anders niet snel gezien zouden hebben!

Teamuitjes

Worden er leuke teamuitjes georganiseerd? Maak hieromheen leuke content om te laten zien wat voor een leuke sfeer er tussen collega’s heerst! Dit is ook altijd een goede manier om potentiële nieuwe werknemers een kijkje achter de schermen te geven. Dit kan voor iemand de doorslaggevende factor zijn om te besluiten bij het bedrijf te willen werken!

Mijlpalen

Is er een belangrijke mijlpaal behaald? Deel dit dan! Zo laat je niet alleen je successen zien, maar kun je ook medewerkers of klanten taggen die hier een aandeel in hebben gehad. Een leuke manier om je waardering te uiten. Bij JOEP at Work delen we ieder kwartaal wie er via ons een nieuwe baan gevonden heeft. Een leuke levensgebeurtenis dat natuurlijk best gedeeld mag worden!

Meningen

Goede feedback kan soms uit een onverwachte hoek komen! Laat volgers meebepalen over nieuwe producten of diensten door hun mening te vragen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een poll op Instagram of Facebook. Op deze manier voelen (potentiële) klanten zich gehoord en maak je ze onderdeel van bijvoorbeeld een product-launche.

Kantoormuziek

Hebben jullie een favoriete afspeellijst voor op de werkvloer? Deel deze dan met je volgers! Of maak een samenstelling van de favoriete nummers van al je collega’s. Bij veel commerciële bedrijven wordt bij een succesvolle nieuwe deal de werknemer in het zonnetje gezet door zijn of haar lievelingsnummer te draaien. Dit kan ook een goede voedingsbodem bieden voor feestelijke content!

Follow Friday

Via de hashtag ‘FollowFriday’ attendeer je volgers op een inspirerend kanaal of ander bedrijf. De mogelijkheden zijn hier eindeloos. Tip bijvoorbeeld het kanaal van het cafe waar jullie de vrijdagmiddagborrels vieren, de interieur specialist die jullie kantoor heeft ingericht of een persoon die een groot voorbeeld is voor jullie als bedrijf.

Business Vlog

Vloggen is anno 2019 niets nieuws meer. Maar Business Vlogs zijn daarentegen nog vrij uniek! Een veelgebruikte manier is het volgen van een collega, om een kijkje te geven in zijn of haar werkdag. Instagram Stories is een makkelijke manier om iemand’s hoogtepunten te delen. Het nadeel hiervan is dat deze video’s na 24 uur verwijderd worden. Wil je de vlogs bijvoorbeeld inzetten om nieuwe werknemers aan te trekken? Dan is Youtube een beter kanaal. Wees je er wel van bewust van het meer tijd kost om de video te editen tot een lopend verhaal!

Nu kun je voorlopig weer even vooruit met nieuwe content. Mist er nog iets in deze lijst? Deel dan jouw content inspiratie in de comments! Om je content effectiever te produceren en makkelijker online te zetten, deel ik hier de 10 beste Marketing tools van dit moment die je veel tijd besparen. Gebruik daarnaast deze Social Media hacks om een groter bereik van je content te garanderen.

Denice Kingma is Marketing Manager bij JOEP at Work, één van de grootste werving & selectiebureau’s op sales- en marketinggebied in de Randstad. Met haar motto ‘Content is the new Advertising’ zet zij Content Marketing in om de online zichtbaarheid van JOEP at Work te vergroten.

[image_with_animation image_url=”4715″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Succesvolle plaatsingen in de afgelopen 10 jaar!

JOEP logo office

Get in touch!

We willen graag weten wie je bent.

    Blijf op de hoogte

    Sluit je aan op onze LinkedIn community!