Social Media Content Hacks van 2019

By 30 juli 2019Marketing
Het is zomer! En dat betekent traditioneel getrouw voor veel bedrijven een iets rustigere periode. Een prima moment voor marketeers om eens uit de uitvoering te stappen en weer even terug te gaan naar de tekentafel. Met deze blogserie over marketing doe je deze zomer nieuwe marketinginspiratie op, ben je direct up-to-date van de laatste Social Media hacks en heb je een overzicht van handige tools die het leven van een marketeer een stuk makkelijker maken. Zo maak je in 4 weken gegarandeerd indruk met jouw Killer-Content!
SOCIAL MEDIA CONTENT HACKS

Hoe verhoog je jouw reach op Social Media? Wat zijn handige trucjes waarmee jij het algoritme de baas bent? En hoe voorkom je dat al het werk dat jij hebt gestopt in het creëren van on-point content, slechts door een handjevol mensen gezien wordt? Met deze snelle checklist ben je weer up-to-date van de laatste Social Media hacks van dit moment en zorg je dat jouw content direct beter scoort. Voor het gemak gaan we er even vanuit dat de marketingstrategie al waterdicht is en focussen we hier op de #Quickwins. 😉

Engagement

Je wist vast al dat een post beter scoort wanneer de engagement hoger is. Maar wist je dat een platform het klikken op ‘meer’ ook registreert als engagement? Probeer dus de aandacht te trekken in de eerste regels van je bericht, om mensen vervolgens te verleiden de rest ook te lezen. Je bereik schiet hierdoor omhoog, ook als mensen je post niet liken of delen!

Video’s presteren beter

Time-and-again wordt deze theorie bevestigd. Best logisch ook wanneer je kijkt vanuit het oogpunt van de Social Media platformen. Hoe langer een gebruiker op het platform blijft, hoe meer er verdiend kan worden aan advertenties. Als je nog niet experimenteert met video, zet dit dan op je to-do-list! Onzeker over je video skills? Iedereen heeft tegenwoordig een camera in z’n zak zitten: met je mobiele telefoon maak je prima video’s. Daarnaast zijn er veel makkelijke programma’s om je video’s in te bewerken. Kom je er niet uit? Dan is Youtube met tutorials over editing, scriptwriting en videotechnieken je beste vriend.

Organische (video) content

Probeer vanuit je Social Mediapost zo min mogelijk door te linken naar externe websites. Wil je bijvoorbeeld video content delen? Upload de video direct vanaf je mobiel of computer, in plaats van te linken naar een videoplatform zoals Youtube. Ook hier geldt: hoe langer men op het platform blijft, hoe beter. Ontkom je er niet aan om door te linken? Zet dan de link in de 1e drie regels van je post. Dit verlaagt voor mensen de drempel om naar de link te gaan, in plaats van eerst op ‘meer’ te moeten klikken.

Copy/paste is een no-go

Gebruik je wel eens een deel van je content opnieuw? That’s a no-go! Platformen bieden gebruikers graag unieke content. Ook een deel van je standaard hashtags kopieëren/plakken wordt niet gewaardeerd. Het motto “Copy-Paste, no time to waste” gaat hier dus helaas niet op…

Kwaliteit

Vooral bij Instagram is de kwaliteit van de foto’s die je plaatst erg belangrijk. Korrelige foto’s zijn nu eenmaal minder aantrekkelijk om naar te kijken. Daarom ‘duwt’ instagram je post naar beneden en krijgen minder mensen deze te zien op hun tijdlijn. Gebruik dus alleen foto’s van  hoge kwaliteit!

Instagram Hashtags

Hoe bereik je mensen die jou op dit moment nog niet volgen? Met hashtags! Via het ‘Discovery’ tabblad kunnen mensen posts bekijken met bepaalde hashtags. Gebruikers kunnen ook hashtags volgen, zodat ze in hun tijdlijn voorbijkomen. Probeer populaire hashtags altijd te combineren met zogenoemde niche-hashtags. Dit zijn hashtags die minder vaak gebruikt worden. Je wordt misschien door minder mensen gevonden, maar het voordeel hiervan is wel dat je minder concurrentie hebt. Vergeet ook geen hashtags in je stories te gebruiken! Vermijd overigens irrelevante hashtags. Als jouw post bijvoorbeeld niks met honden te maken heeft, gebruik dan geen #dogsofsinsta. De post kan namelijk door gebruikers gemarkeerd worden als irrelevante content en dat heeft weer effect op het bereik van jouw kanaal. Extra tip: volgens meerdere testen blijkt dat 9 hashtags de meeste engagement oplevert. Give it a try!

Geotagging

Zet altijd een locatie bij een post. Zo bereik je mensen die berichten zoeken op basis van bepaalde locaties. Een super makkelijke manier om nieuwe volgers te scoren. 😉

Zet vrienden of collega’s in

Scoort je post binnen één uur veel likes, comments of shares? Blijkbaar is dit relevante content en dus wordt de post aan meer mensen getoond. Speel hier slim op in en deel de post met collega’s of vrienden! Vraag hen de post binnen een uur te liken en een groter bereik is garantueed. Om spammen te vermijden gebruik je deze truc alleen bij mensen die je écht goed kent of bij directe collega’s waar je veel mee samenwerkt. Werk je in een groot bedrijf of team met veel collega’s? Bespaar tijd en gebruik deze tool om via collega’s het bereik van je post te vergroten!

Nieuwe functies

Geen enkel Social Media platform zit stil. Telkens worden er nieuwe functies ontwikkeld om gebruikers te verrassen of om de engagement met het platform te verhogen. Is er weer een nieuwe functie beschikbaar? Zet deze dan veel in! Het platform zal je content een boost geven, omdat ze de nieuwe functionaliteit willen promoten bij andere gebruikers.

Content is the new Advertising

Niemand zit te wachten op reclame waarin een product of dienst jou wordt opgedrongen. Probeer een band op te bouwen met potentiële klanten door ze eerst iets te geven waar zie iets aan hebben. Bij Joep at Work delen we bijvoorbeeld gratis CV templates, geven we een loopbaangesprek weg via een winactie of doen we een APK check op je CV. Bekijk wat past bij jouw bedrijf om weg te geven, zodat je een goed gevoel creëert bij je product of dienst. Je hoopt dan dat klanten de volgende keer aan jou denken wanneer ze zover zijn om over te gaan tot een aankoop.

Tijd is bereik

Tijd is niet alleen geld, maar ook bereik. Doe eens een kort onderzoek naar de momenten waarop jouw doelgroep online is. Voor zakelijke platformen als LinkedIn heeft posten op een vrijdagmiddag niet zoveel zin: dan zit iedereen allang aan een biertje tijdens de VrijMiBo. Online zijn er veel onderzoeken te vinden wanneer je op welk platform het best jouw content kan posten. Daarnaast geeft jouw Instagram bedrijfsprofiel een customized inzicht in het online gedrag van jouw volgers! Om te zien wanneer jouw volgers actief zijn, ga je naar je  bedrijfsprofiel-pagina: via het menu (rechtsboven) ga je naar Insights > Audience > Followers. Zo zie je per dag én per uur wanneer het grootste deel van jouw volgers op Instagram te vinden is en dus welke momenten het best zijn om je content te posten.

Sweet spot

Nu je toch de Insights bent ingedoken op Instagram, check dan ook meteen even het tabblad Content. Hier zie je in één opslag je best-scorende posts! Zie je dat bepaalde content of een specifieke rubriek veel engagement oplevert? Doe hier dan vooral meer mee. Blijkbaar heb je een sweet spot geraakt. Goed werk!

Stories

Instagram Stories winnen steeds meer terrein. Kannibaliseert dit dan niet de normale posts die je plaatst? Niet als je het slim combineert. Probeer volgers via een Story naar je post te lokken. Een makkelijke en creatieve manier om mensen nieuwsgierig te maken doe je als volgt: Plaats de visual van je laatste post als Story.

  • Klik op de Brush functie.
  • Kies de gewenste kleur, tik op het scherm en houd ingedrukt. De kleur vult nu je hele story.
  • Maak een deel van je visual zichtbaar met de gum-functie. Gebruik je creativiteit!
  • Voeg een tekst of GIF toe aan je Story waarmee je mensen attendeert op je nieuwe post.

Hopelijk heb je iets aan deze tips om je Social Media een boost te geven en kun je direct aan de slag! Heb je nog een geniale Social Media hack die je aan deze lijst wilt toevoegen? Deel deze dan in de comments! Zoek je nog inspiratie voor leuke content? Check dan de blog 12 x Inspiratie voor jouw Marketing Content Kalender. Daarnaast vind je hier een overzicht van de beste marketing tools van dit moment om het je deze zomer nog iets makkelijker te maken.

Denice Kingma is Marketing Manager bij Joep at Work, één van de grootste werving & selectiebureau’s op sales- en marketinggebied in de Randstad. Met haar motto ‘Content is the new Advertising’ zet zij Content Marketing in om de online zichtbaarheid van Joep at Work te vergroten.

Denice - Marketing Manager bij Joep at Work

Leave a Reply

WhatsApp chat WhatsApp ons!