Het is zomer! En dat betekent traditioneel getrouw voor veel bedrijven een iets rustigere periode. Een prima moment voor marketeers om eens uit de uitvoering te stappen en weer even terug te gaan naar de tekentafel. Met deze blogserie over marketing doe je deze zomer nieuwe marketinginspiratie op, ben je direct up-to-date van de laatste Social Media hacks en heb je een overzicht van handige tools die het leven van een marketeer een stuk makkelijker maken. Zo maak je in 4 weken gegarandeerd indruk met jouw Killer-Content!
[image_with_animation image_url=”4734″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]
Picture this: je bent op de hoogte van de laatste Social Media hacks ✅, je hebt weer nieuwe inspiratie voor je content kalender ✅ en nu ben je helemaal ready om jouw content te maken en online te zetten! Maar dit alles kost best veel tijd. Gelukkig zijn er veel online hulpmiddelen om dit efficiënter te doen. Zo heb jij weer wat extra uurtjes vrij om te genieten van het mooie zomerweer ☀️
Social Works
Wanneer een Social Media post binnen één uur veel response oplevert, resulteert dit in een hoger bereik. Je kunt hier slim op inspelen door je collega’s te vragen op je post te reageren, zodat deze meer likes, comments en shares ontvangt. In grotere organisaties kan het best een klus zijn om iedereen apart een link van je post door te sturen. Je zou dit in een WhatsApp groep kunnen doen, maar daar zit misschien niet iedereen op te wachten. Met Soworker plan je niet alleen makkelijk berichten in op meerdere Social Media platformen, maar stel je ook in welke collega’s een melding ontvangen. Collega’s kunnen de post met één klik doorposten, of deze eerst aanpassen voordat het bericht op hun eigen Social Mediakanaal verschijnt. Op deze manier vergroot je in een handomdraai het bereik van de posts die je plaats, door collega’s in te zetten als Social Media ambassadeurs.
PushPro
Veel bedrijven investeren veel geld in het bouwen van apps. Terwijl een app ontwikkelen en onderhouden vaak duurder is dan een (soortgelijke) website. Het downloaden van een app is ook nog eens een extra drempel voor gebruikers. Uit onderzoek blijkt dat men gemiddeld 27 apps op hun telefoon heeft geïnstalleerd. In de Appstore staan al meer dan 2 miljoen apps. You do the math. Een groot voordeel van een app is echter wel dat je push-notificaties kunt sturen. Met PushPro vind je een gouden middenweg. Via deze tool melden mensen zich aan om een push-notificatie op hun telefoon te ontvangen die hen doorstuurt naar een landingspagina op jouw website. Je hoeft dus geen applicatie te bouwen (en de gebruiker hoeft ‘m niet te downloaden). De mogelijkheden zijn hierdoor eindeloos! Denk bijvoorbeeld aan push-notificaties voor nieuwe vacatures, productfeatures, sample-sales, pop-up events, etc.
Airtable
Met Airtable communiceer je makkelijk met collega’s van het marketingteam. Je stelt een overzichtelijke content kalender op en hangt hier alle content en copyteksten aan. De verschillende views geven je de mogelijkheid om alle content in een kalenderweergave te bekijken, maar ook gegroepeerd in verschillende categorieën of gefilterd per taken en zelfs per werknemer. Zo zie je in een handomdraai wat jij of je collega nog moet afstrepen van de to-do-list en wanneer er op welk kanaal iets gepost gaat worden. Op deze manier heeft het hele team toegang tot de content planning en de bijbehorende bestanden vanuit één plek.
Hootsuite
Er zijn meerdere planning tools om je Social Media posts mee in te plannen. Eén daarvan is Hootsuite. Een groot voordeel van het inplannen van je posts is dat je alle content in één keer kan maken en het vervolgens automatisch op de tijdlijn van je Social Mediaplatform kan laten posten. Zo werk je veel efficiënter en win je tijd doordat je werkzaamheden zoals content maken en content plaatsen in batches uitvoert. Daarnaast hoef je niet 24/7 met je werk bezig te zijn als je een post na kantoortijden wilt plaatsen en speel je in op de momenten dat jouw doelgroep online is. Een andere handige tool binnen Hootsuite is dat je vanaf één plek alle activiteiten op meerdere kanalen bijhoudt. Je kunt vanaf hier zelfs kanalen van de concurrentie checken om bijvoorbeeld inspiratie op te doen of te zien waar zij zich mee bezighouden.
Pixaloop
Misschien heb je ooit wel eens gehoord van ‘Cinegraphics’. Dit is een foto met een bewegend element erin. Met Pixaloop maak je in een handomdraai een video van je foto, welke nét iets interessanter wordt om naar te kijken. Je selecteert welk deel van de foto je wilt laten bewegen en exporteren maar!
Adobe Spark
Wil je meer met video doen, maar ben je niet zo’n held met editen? Adobe Spark is een videotool met templates die je makkelijk aanpast in jouw huisstijl. Je voegt foto’s, video’s en teksten toe en het programma doet de rest. Dit scheelt je veel tijd en je video’s ogen direct professioneel. Een ander voordeel is dat je met één druk op de knop de video omzet naar vierkant formaat. Perfect voor op Instagram!
Motionarray
Ben je wel handig met professionele video-editing programma’s zoals Premiere Pro en After Affects? Neem dan eens een kijkje op Motionarray.com. Deze website staat vol met templates voor mooie, originele en professionele video pre-sets. Een deel daarvan is gratis te downloaden.
Linktree
Wil je vanuit meerdere Instagram posts linken naar verschillende landingspagina’s? Gebruik dan Linktree. Hiermee voeg je meerdere links toe in je bio, zodat profielbezoekers ook bij oudere posts doorgestuurd worden naar de desbetreffende landingspagina.
Factsnapp
Gebruik marketing inzichten als content! Bedrijven zoals Hema doen periodiek onderzoek naar meningen via een testpanel en zetten dit uit op hun Social Mediakanalen. Via Factsnapp stel je online jouw eigen enquete samen en heb je direct real-time inzicht in de resultaten. Doordat je zelf aan de knoppen zit, is dit een veel goedkoper alternatief dan traditionele marktonderzoeksbureau’s. Vliegensvlugge content dus waarmee jij customized onderzoeksresultaten deelt. Dit is een makkelijke manier om jouw positie als expert binnen jouw branche of vakgebied te verhogen!
Slack
Slack is een veelgebruikt online programma om met collega’s te communiceren. Ze claimen dat de hoeveelheid emails die je dagelijks binnenkrijgt drastisch verlaagd wordt bij het gebruik van deze tool. Je maakt makkelijk groepen aan per team, project of klant en deelt snel alle soorten bestanden. Daarnaast zoek je eenvoudig conversaties terug, ook als je op dat moment nog geen deel uitmaakte van de desbetreffende groep. Zo zie je snel of jouw probleem al een keer opgelost is door een collega of waarom bepaalde beslissingen genomen zijn in het verleden.
Mist er nog een handige tool voor marketeers? Vul deze lijst dan aan door jouw favoriet te delen in de comments! Heb je vragen over bovenstaande tools? Stel ze hieronder, wie weet kan ik je verder helpen. Veel van deze programma’s gebruik ik wekelijks voor de marketing bij JOEP at Work. Check ook de blogs 12 x Inspiratie voor jouw Marketing Content Kalender en De Beste Social Media Hacks van dit moment. Zo maak jij gegarandeerd indruk met jouw Marketing Content deze zomer!
Denice Kingma is Marketing Manager bij JOEP at Work, één van de grootste werving & selectiebureau’s op sales- en marketinggebied in de Randstad. Met haar motto ‘Content is the new Advertising’ zet zij Content Marketing in om de online zichtbaarheid van JOEP at Work te vergroten.
[image_with_animation image_url=”4715″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]