Skip to main content
Category

Marketing

Blog De 10 beste marketing tools van dit moment - Headerimage

De 10 beste Marketing Tools van dit moment

By Marketing
Het is zomer! En dat betekent traditioneel getrouw voor veel bedrijven een iets rustigere periode. Een prima moment voor marketeers om eens uit de uitvoering te stappen en weer even terug te gaan naar de tekentafel. Met deze blogserie over marketing doe je deze zomer nieuwe marketinginspiratie op, ben je direct up-to-date van de laatste Social Media hacks en heb je een overzicht van handige tools die het leven van een marketeer een stuk makkelijker maken. Zo maak je in 4 weken gegarandeerd indruk met jouw Killer-Content!
De 10 beste marketing tools van dit moment

Picture this: je bent op de hoogte van de laatste Social Media hacks , je hebt weer nieuwe inspiratie voor je content kalender en nu ben je helemaal ready om jouw content te maken en online te zetten! Maar dit alles kost best veel tijd. Gelukkig zijn er veel online hulpmiddelen om dit efficiënter te doen. Zo heb jij weer wat extra uurtjes vrij om te genieten van het mooie zomerweer ☀️

Social Works

Wanneer een Social Media post binnen één uur veel response oplevert, resulteert dit in een hoger bereik. Je kunt hier slim op inspelen door je collega’s te vragen op je post te reageren, zodat deze meer likes, comments en shares ontvangt. In grotere organisaties kan het best een klus zijn om iedereen apart een link van je post door te sturen. Je zou dit in een WhatsApp groep kunnen doen, maar daar zit misschien niet iedereen op te wachten. Met Soworker plan je niet alleen makkelijk berichten in op meerdere Social Media platformen, maar stel je ook in welke collega’s een melding ontvangen. Collega’s kunnen de post met één klik doorposten, of deze eerst aanpassen voordat het bericht op hun eigen Social Mediakanaal verschijnt. Op deze manier vergroot je in een handomdraai het bereik van de posts die je plaats, door collega’s in te zetten als Social Media ambassadeurs.

PushPro

Veel bedrijven investeren veel geld in het bouwen van apps. Terwijl een app ontwikkelen en onderhouden vaak duurder is dan een (soortgelijke) website. Het downloaden van een app is ook nog eens een extra drempel voor gebruikers. Uit onderzoek blijkt dat men gemiddeld 27 apps op hun telefoon heeft geïnstalleerd. In de Appstore staan al meer dan 2 miljoen apps. You do the math. Een groot voordeel van een app is echter wel dat je push-notificaties kunt sturen. Met PushPro vind je een gouden middenweg. Via deze tool melden mensen zich aan om een push-notificatie op hun telefoon te ontvangen die hen doorstuurt naar een landingspagina op jouw website. Je hoeft dus geen applicatie te bouwen (en de gebruiker hoeft ‘m niet te downloaden). De mogelijkheden zijn hierdoor eindeloos! Denk bijvoorbeeld aan push-notificaties voor nieuwe vacatures, productfeatures, sample-sales, pop-up events, etc.

Airtable

Met Airtable communiceer je makkelijk met collega’s van het marketingteam. Je stelt een overzichtelijke content kalender op en hangt hier alle content en copyteksten aan. De verschillende views geven je de mogelijkheid om alle content in een kalenderweergave te bekijken, maar ook gegroepeerd in verschillende categorieën of gefilterd per taken en zelfs per werknemer. Zo zie je in een handomdraai wat jij of je collega nog moet afstrepen van de to-do-list en wanneer er op welk kanaal iets gepost gaat worden. Op deze manier heeft het hele team toegang tot de content planning en de bijbehorende bestanden vanuit één plek.

Hootsuite

Er zijn meerdere planning tools om je Social Media posts mee in te plannen. Eén daarvan is Hootsuite. Een groot voordeel van het inplannen van je posts is dat je alle content in één keer kan maken en het vervolgens automatisch op de tijdlijn van je Social Mediaplatform kan laten posten. Zo werk je veel efficiënter en win je tijd doordat je werkzaamheden zoals content maken en content plaatsen in batches uitvoert. Daarnaast hoef je niet 24/7 met je werk bezig te zijn als je een post na kantoortijden wilt plaatsen en speel je in op de momenten dat jouw doelgroep online is. Een andere handige tool binnen Hootsuite is dat je vanaf één plek alle activiteiten op meerdere kanalen bijhoudt. Je kunt vanaf hier zelfs kanalen van de concurrentie checken om bijvoorbeeld inspiratie op te doen of te zien waar zij zich mee bezighouden.

Pixaloop

Misschien heb je ooit wel eens gehoord van ‘Cinegraphics’. Dit is een foto met een bewegend element erin. Met Pixaloop maak je in een handomdraai een video van je foto, welke nét iets interessanter wordt om naar te kijken. Je selecteert welk deel van de foto je wilt laten bewegen en exporteren maar!

Adobe Spark

Wil je meer met video doen, maar ben je niet zo’n held met editen? Adobe Spark is een videotool met templates die je makkelijk aanpast in jouw huisstijl. Je voegt foto’s, video’s en teksten toe en het programma doet de rest. Dit scheelt je veel tijd en je video’s ogen direct professioneel. Een ander voordeel is dat je met één druk op de knop de video omzet naar vierkant formaat. Perfect voor op Instagram!

Motionarray

Ben je wel handig met professionele video-editing programma’s zoals Premiere Pro en After Affects? Neem dan eens een kijkje op Motionarray.com. Deze website staat vol met templates voor mooie, originele en professionele video pre-sets. Een deel daarvan is gratis te downloaden.

Linktree

Wil je vanuit meerdere Instagram posts linken naar verschillende landingspagina’s? Gebruik dan Linktree. Hiermee voeg je meerdere links toe in je bio, zodat profielbezoekers ook bij oudere posts doorgestuurd worden naar de desbetreffende landingspagina.

Factsnapp

Gebruik marketing inzichten als content! Bedrijven zoals Hema doen periodiek onderzoek naar meningen via een testpanel en zetten dit uit op hun Social Mediakanalen. Via Factsnapp stel je online jouw eigen enquete samen en heb je direct real-time inzicht in de resultaten. Doordat je zelf aan de knoppen zit, is dit een veel goedkoper alternatief dan traditionele marktonderzoeksbureau’s. Vliegensvlugge content dus waarmee jij customized onderzoeksresultaten deelt. Dit is een makkelijke manier om jouw positie als expert binnen jouw branche of vakgebied te verhogen!

Slack

Slack is een veelgebruikt online programma om met collega’s te communiceren. Ze claimen dat de hoeveelheid emails die je dagelijks binnenkrijgt drastisch verlaagd wordt bij het gebruik van deze tool. Je maakt makkelijk groepen aan per team, project of klant en deelt snel alle soorten bestanden. Daarnaast zoek je eenvoudig conversaties terug, ook als je op dat moment nog geen deel uitmaakte van de desbetreffende groep. Zo zie je snel of jouw probleem al een keer opgelost is door een collega of waarom bepaalde beslissingen genomen zijn in het verleden.

Mist er nog een handige tool voor marketeers? Vul deze lijst dan aan door jouw favoriet te delen in de comments! Heb je vragen over bovenstaande tools? Stel ze hieronder, wie weet kan ik je verder helpen. Veel van deze programma’s gebruik ik wekelijks voor de marketing bij Joep at Work. Check ook de blogs 12 x Inspiratie voor jouw Marketing Content Kalender en De Beste Social Media Hacks van dit moment. Zo maak jij gegarandeerd indruk met jouw Marketing Content deze zomer!

Denice Kingma is Marketing Manager bij Joep at Work, één van de grootste werving & selectiebureau’s op sales- en marketinggebied in de Randstad. Met haar motto ‘Content is the new Advertising’ zet zij Content Marketing in om de online zichtbaarheid van Joep at Work te vergroten.

Denice - Marketing Manager bij Joep at Work
Blog 12 x inspiratie voor jouw marketing content kalender - Headerimage

12 x Inspiratie voor jouw Marketing Content Kalender

By Marketing
Het is zomer! En dat betekent traditioneel getrouw voor veel bedrijven een iets rustigere periode. Een prima moment voor marketeers om eens uit de uitvoering te stappen en weer even terug te gaan naar de tekentafel. Met deze blogserie over marketing doe je deze zomer nieuwe marketinginspiratie op, ben je direct up-to-date van de laatste Social Media hacks en heb je een overzicht van handige tools die het leven van een marketeer een stuk makkelijker maken. Zo maak je in 4 weken gegarandeerd indruk met jouw Killer-Content!
12 x inspiratie voor jouw Content Kalender

Heb je in de rustige zomerperiode inspiratie nodig om je content kalender mee te vullen? Check dan deze lijst met inspiratie voor snelle en low budget content!

Winacties

Winacties zijn een leuke manier om iets weg te geven aan volgers op Social Media. Daarnaast is het ook een goede manier om je aantal volgers te verhogen. Verloot iets wat past bij je bedrijf, zo trek je ook kwalitatieve volgers in plaats van mensen die alleen maar afkomen op winacties die jouw kanaal vervolgens weer ontvolgen. Bij Joep at Work maken volgers bijvoorbeeld kans op een shoot voor een professionele foto voor op hun CV of LinkedIn profiel. Dit sluit goed aan bij de Werving & Selectiediensten van Joep at Work. Houd wel in de gaten dat je aan bepaalde regels moet voldoen om een winactie op Social Media te doen. Wees ook duidelijk over de regels die je stelt.

Instagram Quiz

Met de quiz-functie van Instagram maak je zonder al te veel moeite leuke Stories voor je bedrijfsprofiel. Je kunt hiermee all-out gaan! Laat volgers vragen beantwoorden over je producten, zoals bijvoorbeeld Hema dit doet met hun producten-quiz. Dit wordt natuurlijk lastiger als jouw bedrijf geen product(en) verkoopt, maar diensten levert. Hebben klanten veel contact met medewerkers? Laat volgers dan bijvoorbeeld raden wie welke medewerker is aan de hand van kinderfoto’s! Ook leuk als er juist geen face-to-face contact is: zien ze ook eens met wie ze mailen of telefonisch in gesprek zijn.

Q&A

Content is een uitgelezen manier om je volgers (beter) kennis laten te maken met je bedrijf. Via een Q&A laat je de vragen verzinnen door je volgers. Wie weet komen er vragen aan bod waar je zelf nooit over nagedacht hebt. Ook dit kan een inspiratie zijn voor jouw content kalender. Een goed voorbeeld is Centercom. Zij maakten een video over hoe de posters voor buitenreclame gemaakt worden van A tot Z. Dit leek voor het bedrijf zelf wellicht een logisch proces, maar (potentiële) klanten krijgen op deze manier een kijkje in de keuken over hoe hun media uiting tot stand komt. Een Q&A kan je in verschillende content vormen gieten, zoals een Live Story op Instagram, een video op Youtube of een blogserie.

Actualiteit

Misschien plaats je af en toe al een actualiteitspost in de vorm van een trendrapport of nieuwsbericht dat te maken heeft met de branche waarin het bedrijf opereert. Inhakers op actualiteiten als ‘De Dag Van…’ of nationale feestdagen is ook een veelgebruikte inspiratiebron voor content marketeers. Maar je kan ook proberen om met je eigen bericht het nieuws te halen. Ook redacties staan in de zomermaanden vaak te springen om onderwerpen om over te kunnen publiceren. Kijk of je bijvoorbeeld een evenement kan organiseren zoals een hardloopwedstrijd. Verbindt het evenement aan jouw bedrijf en tip nieuwsredacties hierover!

Freebies

Een andere manier om iets weg te geven naast winacties is een zogenoemde ‘Freebie’. Op deze manier geef je iets weg aan iedereen die geïnteresseerd is, in plaats van aan slechts één of een paar volgers. Voorbeelden van Freebie’s zijn bijvoorbeeld gratis online templates, een kortingscode of een E-book. Vaak zijn dit online te downloaden cadeautjes die automatisch in hun mailbox belanden. Het kost je namelijk heel veel tijd om honderden Freebies te moeten sturen naar volgers.

FunFact

FunFactFriday is met meer dan 100.000 berichten op instagram een veel gebruikte hashtag. Maak er een rubriek van en je hebt weer een lading content om je kalender mee te vullen! Op deze manier laat je volgers een kant zien van het bedrijf en/of hun medewerkers die ze anders niet snel gezien zouden hebben!

Teamuitjes

Worden er leuke teamuitjes georganiseerd? Maak hieromheen leuke content om te laten zien wat voor een leuke sfeer er tussen collega’s heerst! Dit is ook altijd een goede manier om potentiële nieuwe werknemers een kijkje achter de schermen te geven. Dit kan voor iemand de doorslaggevende factor zijn om te besluiten bij het bedrijf te willen werken!

Mijlpalen

Is er een belangrijke mijlpaal behaald? Deel dit dan! Zo laat je niet alleen je successen zien, maar kun je ook medewerkers of klanten taggen die hier een aandeel in hebben gehad. Een leuke manier om je waardering te uiten. Bij Joep at Work delen we ieder kwartaal wie er via ons een nieuwe baan gevonden heeft. Een leuke levensgebeurtenis dat natuurlijk best gedeeld mag worden!

Meningen

Goede feedback kan soms uit een onverwachte hoek komen! Laat volgers meebepalen over nieuwe producten of diensten door hun mening te vragen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een poll op Instagram of Facebook. Op deze manier voelen (potentiële) klanten zich gehoord en maak je ze onderdeel van bijvoorbeeld een product-launche.

Kantoormuziek

Hebben jullie een favoriete afspeellijst voor op de werkvloer? Deel deze dan met je volgers! Of maak een samenstelling van de favoriete nummers van al je collega’s. Bij veel commerciële bedrijven wordt bij een succesvolle nieuwe deal de werknemer in het zonnetje gezet door zijn of haar lievelingsnummer te draaien. Dit kan ook een goede voedingsbodem bieden voor feestelijke content!

Follow Friday

Via de hashtag ‘FollowFriday’ attendeer je volgers op een inspirerend kanaal of ander bedrijf. De mogelijkheden zijn hier eindeloos. Tip bijvoorbeeld het kanaal van het cafe waar jullie de vrijdagmiddagborrels vieren, de interieur specialist die jullie kantoor heeft ingericht of een persoon die een groot voorbeeld is voor jullie als bedrijf.

Business Vlog

Vloggen is anno 2019 niets nieuws meer. Maar Business Vlogs zijn daarentegen nog vrij uniek! Een veelgebruikte manier is het volgen van een collega, om een kijkje te geven in zijn of haar werkdag. Instagram Stories is een makkelijke manier om iemand’s hoogtepunten te delen. Het nadeel hiervan is dat deze video’s na 24 uur verwijderd worden. Wil je de vlogs bijvoorbeeld inzetten om nieuwe werknemers aan te trekken? Dan is Youtube een beter kanaal. Wees je er wel van bewust van het meer tijd kost om de video te editen tot een lopend verhaal!

Nu kun je voorlopig weer even vooruit met nieuwe content. Mist er nog iets in deze lijst? Deel dan jouw content inspiratie in de comments! Om je content effectiever te produceren en makkelijker online te zetten, deel ik hier de 10 beste Marketing tools van dit moment die je veel tijd besparen. Gebruik daarnaast deze Social Media hacks om een groter bereik van je content te garanderen.

Denice Kingma is Marketing Manager bij Joep at Work, één van de grootste werving & selectiebureau’s op sales- en marketinggebied in de Randstad. Met haar motto ‘Content is the new Advertising’ zet zij Content Marketing in om de online zichtbaarheid van Joep at Work te vergroten.

Denice - Marketing Manager bij Joep at Work
Blog Social Media content hacks 2019 - Headerimage

Social Media Content Hacks van 2019

By Marketing
Het is zomer! En dat betekent traditioneel getrouw voor veel bedrijven een iets rustigere periode. Een prima moment voor marketeers om eens uit de uitvoering te stappen en weer even terug te gaan naar de tekentafel. Met deze blogserie over marketing doe je deze zomer nieuwe marketinginspiratie op, ben je direct up-to-date van de laatste Social Media hacks en heb je een overzicht van handige tools die het leven van een marketeer een stuk makkelijker maken. Zo maak je in 4 weken gegarandeerd indruk met jouw Killer-Content!
SOCIAL MEDIA CONTENT HACKS

Hoe verhoog je jouw reach op Social Media? Wat zijn handige trucjes waarmee jij het algoritme de baas bent? En hoe voorkom je dat al het werk dat jij hebt gestopt in het creëren van on-point content, slechts door een handjevol mensen gezien wordt? Met deze snelle checklist ben je weer up-to-date van de laatste Social Media hacks van dit moment en zorg je dat jouw content direct beter scoort. Voor het gemak gaan we er even vanuit dat de marketingstrategie al waterdicht is en focussen we hier op de #Quickwins. ?

Engagement

Je wist vast al dat een post beter scoort wanneer de engagement hoger is. Maar wist je dat een platform het klikken op ‘meer’ ook registreert als engagement? Probeer dus de aandacht te trekken in de eerste regels van je bericht, om mensen vervolgens te verleiden de rest ook te lezen. Je bereik schiet hierdoor omhoog, ook als mensen je post niet liken of delen!

Video’s presteren beter

Time-and-again wordt deze theorie bevestigd. Best logisch ook wanneer je kijkt vanuit het oogpunt van de Social Media platformen. Hoe langer een gebruiker op het platform blijft, hoe meer er verdiend kan worden aan advertenties. Als je nog niet experimenteert met video, zet dit dan op je to-do-list! Onzeker over je video skills? Iedereen heeft tegenwoordig een camera in z’n zak zitten: met je mobiele telefoon maak je prima video’s. Daarnaast zijn er veel makkelijke programma’s om je video’s in te bewerken. Kom je er niet uit? Dan is Youtube met tutorials over editing, scriptwriting en videotechnieken je beste vriend.

Organische (video) content

Probeer vanuit je Social Mediapost zo min mogelijk door te linken naar externe websites. Wil je bijvoorbeeld video content delen? Upload de video direct vanaf je mobiel of computer, in plaats van te linken naar een videoplatform zoals Youtube. Ook hier geldt: hoe langer men op het platform blijft, hoe beter. Ontkom je er niet aan om door te linken? Zet dan de link in de 1e drie regels van je post. Dit verlaagt voor mensen de drempel om naar de link te gaan, in plaats van eerst op ‘meer’ te moeten klikken.

Copy/paste is een no-go

Gebruik je wel eens een deel van je content opnieuw? That’s a no-go! Platformen bieden gebruikers graag unieke content. Ook een deel van je standaard hashtags kopieëren/plakken wordt niet gewaardeerd. Het motto “Copy-Paste, no time to waste” gaat hier dus helaas niet op…

Kwaliteit

Vooral bij Instagram is de kwaliteit van de foto’s die je plaatst erg belangrijk. Korrelige foto’s zijn nu eenmaal minder aantrekkelijk om naar te kijken. Daarom ‘duwt’ instagram je post naar beneden en krijgen minder mensen deze te zien op hun tijdlijn. Gebruik dus alleen foto’s van  hoge kwaliteit!

Instagram Hashtags

Hoe bereik je mensen die jou op dit moment nog niet volgen? Met hashtags! Via het ‘Discovery’ tabblad kunnen mensen posts bekijken met bepaalde hashtags. Gebruikers kunnen ook hashtags volgen, zodat ze in hun tijdlijn voorbijkomen. Probeer populaire hashtags altijd te combineren met zogenoemde niche-hashtags. Dit zijn hashtags die minder vaak gebruikt worden. Je wordt misschien door minder mensen gevonden, maar het voordeel hiervan is wel dat je minder concurrentie hebt. Vergeet ook geen hashtags in je stories te gebruiken! Vermijd overigens irrelevante hashtags. Als jouw post bijvoorbeeld niks met honden te maken heeft, gebruik dan geen #dogsofsinsta. De post kan namelijk door gebruikers gemarkeerd worden als irrelevante content en dat heeft weer effect op het bereik van jouw kanaal. Extra tip: volgens meerdere testen blijkt dat 9 hashtags de meeste engagement oplevert. Give it a try!

Geotagging

Zet altijd een locatie bij een post. Zo bereik je mensen die berichten zoeken op basis van bepaalde locaties. Een super makkelijke manier om nieuwe volgers te scoren. ?

Zet vrienden of collega’s in

Scoort je post binnen één uur veel likes, comments of shares? Blijkbaar is dit relevante content en dus wordt de post aan meer mensen getoond. Speel hier slim op in en deel de post met collega’s of vrienden! Vraag hen de post binnen een uur te liken en een groter bereik is garantueed. Om spammen te vermijden gebruik je deze truc alleen bij mensen die je écht goed kent of bij directe collega’s waar je veel mee samenwerkt. Werk je in een groot bedrijf of team met veel collega’s? Bespaar tijd en gebruik deze tool om via collega’s het bereik van je post te vergroten!

Nieuwe functies

Geen enkel Social Media platform zit stil. Telkens worden er nieuwe functies ontwikkeld om gebruikers te verrassen of om de engagement met het platform te verhogen. Is er weer een nieuwe functie beschikbaar? Zet deze dan veel in! Het platform zal je content een boost geven, omdat ze de nieuwe functionaliteit willen promoten bij andere gebruikers.

Content is the new Advertising

Niemand zit te wachten op reclame waarin een product of dienst jou wordt opgedrongen. Probeer een band op te bouwen met potentiële klanten door ze eerst iets te geven waar zie iets aan hebben. Bij Joep at Work delen we bijvoorbeeld gratis CV templates, geven we een loopbaangesprek weg via een winactie of doen we een APK check op je CV. Bekijk wat past bij jouw bedrijf om weg te geven, zodat je een goed gevoel creëert bij je product of dienst. Je hoopt dan dat klanten de volgende keer aan jou denken wanneer ze zover zijn om over te gaan tot een aankoop.

Tijd is bereik

Tijd is niet alleen geld, maar ook bereik. Doe eens een kort onderzoek naar de momenten waarop jouw doelgroep online is. Voor zakelijke platformen als LinkedIn heeft posten op een vrijdagmiddag niet zoveel zin: dan zit iedereen allang aan een biertje tijdens de VrijMiBo. Online zijn er veel onderzoeken te vinden wanneer je op welk platform het best jouw content kan posten. Daarnaast geeft jouw Instagram bedrijfsprofiel een customized inzicht in het online gedrag van jouw volgers! Om te zien wanneer jouw volgers actief zijn, ga je naar je  bedrijfsprofiel-pagina: via het menu (rechtsboven) ga je naar Insights > Audience > Followers. Zo zie je per dag én per uur wanneer het grootste deel van jouw volgers op Instagram te vinden is en dus welke momenten het best zijn om je content te posten.

Sweet spot

Nu je toch de Insights bent ingedoken op Instagram, check dan ook meteen even het tabblad Content. Hier zie je in één opslag je best-scorende posts! Zie je dat bepaalde content of een specifieke rubriek veel engagement oplevert? Doe hier dan vooral meer mee. Blijkbaar heb je een sweet spot geraakt. Goed werk!

Stories

Instagram Stories winnen steeds meer terrein. Kannibaliseert dit dan niet de normale posts die je plaatst? Niet als je het slim combineert. Probeer volgers via een Story naar je post te lokken. Een makkelijke en creatieve manier om mensen nieuwsgierig te maken doe je als volgt: Plaats de visual van je laatste post als Story.

  • Klik op de Brush functie.
  • Kies de gewenste kleur, tik op het scherm en houd ingedrukt. De kleur vult nu je hele story.
  • Maak een deel van je visual zichtbaar met de gum-functie. Gebruik je creativiteit!
  • Voeg een tekst of GIF toe aan je Story waarmee je mensen attendeert op je nieuwe post.

Hopelijk heb je iets aan deze tips om je Social Media een boost te geven en kun je direct aan de slag! Heb je nog een geniale Social Media hack die je aan deze lijst wilt toevoegen? Deel deze dan in de comments! Zoek je nog inspiratie voor leuke content? Check dan de blog 12 x Inspiratie voor jouw Marketing Content Kalender. Daarnaast vind je hier een overzicht van de beste marketing tools van dit moment om het je deze zomer nog iets makkelijker te maken.

Denice Kingma is Marketing Manager bij Joep at Work, één van de grootste werving & selectiebureau’s op sales- en marketinggebied in de Randstad. Met haar motto ‘Content is the new Advertising’ zet zij Content Marketing in om de online zichtbaarheid van Joep at Work te vergroten.

Denice - Marketing Manager bij Joep at Work
WhatsApp WhatsApp ons!